zannnna

Alla inlägg under september 2011

Av Sanna - 18 september 2011 21:28

Sunnerboloppet idag, vi var ovanligt många från vår släkt där. Henke var med och sprang, alltså var alla "de" där, jag och Sofie sprang ju, alltså var alla "de" där och Sofia sprang och vann som vanligt, alltså var alla "de" där! Thiihi :)

Det gick bra för mig, sprang 5,2 km. Vi startade med de vuxna, så det var roligt att springa ifrån alla damer och gubbar.   


Jag, Ester och Stina var och kollade när Ryssby mötte Ljungby 97:0r klockan 18.00 Snacka om att vi blev blöta när vi cyklade hem. När jag kom hem så verkligen droppade det från mig, jag fick hänga upp alla kläder och så torkade jag håret med en handduk till och med!

// S A N N I S : )

Av Sanna - 18 september 2011 11:15

   

Av Sanna - 17 september 2011 16:30

  


Men dagen kom och jag satte mig och väntade i väntrummet. Jag var en hel halvtimme förtidig. Idag hade jag inte alls samma känsla som jag hade för en månad sedan, nu var jag upprymd och fylld av glädje. Tillslut så kom Anna-Louise ut och hämtade mig. Hon visade mig återigen till rum nummer fem.

”Hilda, du var ju här för en månad sedan, och vi har kallat hit dig igen för att dina tänder i underkäken ligger lite... Vad ska man säga, över varann och är lite sneda. Därför undrar vi nu om du vill ha tandställning, det är helt upp till dig men vi rekommenderar det verkligen och du kommer bara att få ha den i ungefär 1,5 år. Vad säger du?”

”Öhömm...”

”Du kommer att få en lapp med dig hem, jag ska bara hämta den i kopiatorn och så ska vi ta ett kort på underkäken igen.”


Anna-Louise gick iväg för att hämta lappen. Men jag tänkte bara på Valter, när kommer han in i bilden?

Tandsköterskan kom tillbaka igen och räckte mig lappen.

”Här står allt du behöver veta.”

Hon hämtade ”kameramanicken” och sa:

”Och så ska vi bara ta ett nytt kort, så att det inte har ändrat sig, vilket det förmodligen inte har gjort. Om du bara öppnar munnen så...”

Hon satte på mig en krage, stack in pinnen i min mun, riktade kameran mot mig och gick ut. Det pep och hon kom in igen.


”Sådär, då kan du ta med dig lappen hem och diskutera det här valet med dina föräldrar. Om ni vill ha en ny tid så är det bara att ringa och boka. Telefonnumret står med på lappen.”


Jag gick stumt ut och hem igen. Kommer jag aldrig att få träffa Valter igen? Mitt ända hopp var väl att skaffa tandställning, så kanske han kommer och sätter dit den på mig.

Jag sa till mina föräldrar att jag ville skaffa tandställning och jag var så ivrig att de ringde och bokade tid samma kväll. Men tyvärr så var den närmaste lediga tiden om två veckor!

Men jag stod ut med den långa väntan och den efterlängtade dagen kom tillslut. Jag hade tvingat mamma att inte följa med för jag ville vara ensam med Valter.

”Men gumman du var ju jätterädd för tandläkaren innan. Nu ska du sätta in en tandställning! För en månad sedan så skulle du totalvägrat.”

”Ja, men jag är inget småbarn längre.” Det var det som jag fick ursäkta mig med.


Jag cyklade dit denna gången, och var där 45 minuter innan jag skulle bli inkallad. Jag var så ivrig att jag höll på att spricka. Anna-Louise kom åter en gång och hämtade mig i väntrummet. Mitt hjärta dunkade. Jag gick in i rum fem. Duuunnk... Duuunnk... Där kom Valter! Dunk, dunk, dunk, dunk!! Mitt hjärta dunkade så högt och så snabbt så att det kändes som att alla i hela världen hörde det. Anna-Louise gick ut, hon var inte längre till någon nytta.

”Jaha, så du ska sätta in en tandställning idag.”

”Umm...”

”Ja, jag sätter igång helt enkelt.”

Han arbetade under tystnad. Men tillslut så började jag ställa de frågor som jag noggrant valt ut.

”Var bor du någon stans?”

”Jag bor här i Linköping.”

”Okej... Öm... Du är väl ganska ung för att vara tandläkare?”

”Tja, jag är 26, fast det är ju ändå också ganska ungt.”

26, tänkte jag. Det var inte vad han såg ut att vara, max 25 år.

”Umm... Men har du några barn?”

”Njae... Men jag har en flickvän i USA. Hon är inte ofta här, för hon har ett jätteviktigt jobb. Men vi har bestämt att jag ska flytta till henne, redan nästa vecka bär det av.”

Jag blev tyst, orkade inte ställa fler frågor. Hela mitt hjärta brast, det kändes som att jag krympte, tillslut var jag så liten så att jag knappt syntes. Skulle jag inte få se Valter igen? Hade jag hört rätt? Skulle han flytta till USA? Men jag insåg att det som jag hörde var det rätta, hade jag verkligen föreställt mig att det skulle bli något mellan mig och honom. Lilla jag, 15 år, och så Valter 26 år. Jag som knappt kände honom, hade jag verkligen trott på riktigt att ett förhållande var möjligt?


Jag cyklade sakta hem, orkade knappt trampa. Jag blev blöt om fötterna när jag körde genom varje vattenpöl som jag såg, samtidigt kände jag med tungan över nedre tandraden. Nu har jag en ful tandställning, tack vare dumme Valter. Fast honom vill jag inte skylla på, så jag skyller på ”Maud” istället! Så det så!

Slut!

Av Sanna - 17 september 2011 10:50

 

Det hela började när jag var hos tandläkaren. Jag var nämligen rädd för tandläkare, och satt ute i väntrummet och var lagom nervös. Jag satt och trummade med fötterna i golvet, tittade på väggklockan som gick två minuter för sakta och konstaterade att en tandsköterska skulle komma och hämta mig om fyra minuter. Sköterskan kom efter sju minuter, och då var jag ju inte lite svettig.

Hon sträckte ut armen och visade mig in till rum fem.


”Varsågod och sitt i den blå stolen där borta.” Sa hon med len tandläkarröst medan hon kollade efter några uppgifter i datorn.

Hon var alldeles för lik Maud Olofsson med sitt gyllenbruna hår och markerande glasögon.

Jag satte mig stelt på stolen och tittade efter ”Mauds” namnskylt. Hon hette tydligen Anna-Louise.


Hon tog på sig ett par plasthandskar och kom närmare. Jag kröp ihop på stolen och öppnade motvilligt munnen. Anna-Louise började känna, vicka och putsa med massa manicker. Hon började prata om något ointressant och jag nickade lite när hon ställde lite frågor. När det äntligen var över så sa Anna-Louise:

”Vänta här lite så ska jag hämta Valter.”


Inuti mig så utbrast jag i panik: V A L T E R! Men på utsidan så satt jag lugnt kvar i tandläkarstolen och väntade.


Men när Valter kom in i rummet så var det som att hela själen fylldes med glädje, all rädsla försvann och jag tittade förstummat på honom. Han var så vacker att han lyste upp hela det trista rummet och hans ögon utstrålade en kontig energi som gjorde att jag ville springa i ilfart flera varv runt jordklotet. 

Valter tog precis som ”Maud” på sig ett par gummihandskar, hälsade och kollade efter uppgifter i datorn.

”Det är jag som är Valter, din nya tandläkare.”

Hans ord dansade runt i mitt huvud utan att slå sig tillrätta.

Valter harklade sig:

”Som sagt, jag är tandläkare och ska undersöka dina tänder lite mer på djupet.”

Han böjde sig över mig och gav mig en lätt puss på kinden... Nej, det gjorde han tyvärr inte, han började pilla i min mun som alla andra tandläkare, men hans andedräkt luktade svagt av minttuggummin och jag andades in doften.


Valter var nog i 20-25 årsåldern, väldigt ung för att vara tandläkare tyckte jag. Alltså borde han ha väldigt bra betyg. Han hade blå ögon och brunt hår, och han passade väldigt bra i sin vita tandläkarskjorta.

”Jag ska bara ta ett extra kort på underkäken, annars så ser det jättebra ut.”

Tandsköterskan, som jag hade glömt bort att hon var i närheten, satte på mig en krage och Valter riktade en kamera mot min mun.

De gick ut, och han sa något ohörbart till Anna-Louise. Jag hörde pip-ljudet och de kom in igen.

”Sådär ja.” Han tog försiktigt ut ”kamerabiten” ur min mun och lade den i tandsköterskans hand. ”Allting såg jättebra ut. Du borstar väl tänderna varje morgon och varje kväll? Ja, det ser självklart ut för dig, men det är faktiskt så tragiskt att det inte är det för alla.” Han tog en paus. ”Hur är det med läsk och sådant?”

”Jag dricker läsk väldigt sällan.” Fick jag fram.

”Ja, man ska dricka det med måtta.”

Han vände sig bort, men jag satt stumt kvar i stolen.

”Du får gå nu om du vill.”

Då kvicknade jag till i huvudet och greppade snabbt tag om mina grejer och gick ut genom den halvt öppna dörren. Jag såg i ögonvrån att Valter lite lätt skakade på sitt välformade huvud och fnissade lite.


I flera veckor gick jag och drömde om Valter, tills... Jag fick en lapp hem i brevlådan att jag skulle komma tillbaka till Mynthgatan 5 för ett nytt tandläkarbesök. Mitt hjärta tog ett skutt och jag ville gå dit direkt. Men tyvärr så var det inte förrän nästa vecka.


Fortsättning följer...


Ps. Fortsättningen kommer klockan 16.30 idag.

Av Sanna - 15 september 2011 17:00

Hembakad pizza i lördags...



...Och så gjorde jag egen "fransk manikyr" i söndags kväll.  

Just i denna stund så sitter jag på en hästrygg, tidsinställt inlägg förstår du!

//P A N N A N ! ! ; )

Av Sanna - 14 september 2011 19:14

Jag lyckades fastna i mitt eget halsband, på det här sättet...



...Men fick bort det med lite tvål och vatten!



Som nytt igen! ;P  

Japp, jag bakade scones när jag kom hem och det var muuumsigt!! Och det där med halsbandet, inga kommentarer!! ;)

Chao!

Av Sanna - 12 september 2011 21:18

    
Lag-UDM igår. Vi blev nöjda med en andraplats, men var så nära förstaplatsen! 

Av Sanna - 11 september 2011 18:15


Idag, 10 år sedan det hemska hände...

MENY

bloglovin

Kategorier

Översätt bloggen

Sök i bloggen

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>
Follow me on Spotify

Senaste inläggen

Arkiv

Favvobloggar

Inspiration

                        






Skapa flashcards